• Gaveindpakning i unikt papir
  • Gratis fragt over 499 kr. til pakkeshop
  • Dag til dag levering
CMS billede alt tekst

Udeleg

Husker du disse lege med gadekridt?

At lege udenfor behøver ikke kræve store legebaner eller dyrt udstyr; en bøtte med gadekridt kan give leg til masser af timer. Nogle gange er det det mest simple, der skaber de sjoveste ideer og legetid, barnet husker og tænker tilbage på som en god oplevelse. Samtidig er der den bonus, at barnet får lys og luft, som er vigtigt for det mentale helbred, gør det nemmere at tage læring ind og giver barnet lyst til at bevæge sig.


Lær dit barn nogle af de gamle lege med gadekridt. Vi hjælper på vej, og fortæller dig hér, hvordan legene leges – og det er så sjovt, at vi ikke selv kunne lade være at lege dem, da vi skrev denne artikel.


CMS billede alt tekst

Hinkemand

Tegn en stor hinkemand. Hop nu gennem hele hinkemanden på ét ben. Ved armene sættes både højre og venstre fod ned. Det samme gøres ved hovedet, men når du står på hovedet, skal du hoppe rundt, så du kan hoppe hele vejen ned ad hinkemanden igen. Det gælder selvfølgelig om ikke at røre nogle af stregerne, for så er turen tabt.

CMS billede alt tekst

Hinkemand

Tegn en stor hinkemand. Hop nu gennem hele hinkemanden på ét ben. Ved armene sættes både højre og venstre fod ned. Det samme gøres ved hovedet, men når du står på hovedet, skal du hoppe rundt, så du kan hoppe hele vejen ned ad hinkemanden igen. Det gælder selvfølgelig om ikke at røre nogle af stregerne, for så er turen tabt.

CMS billede alt tekst
CMS billede alt tekst

CMS billede alt tekst
Billede alt tekst

Hinkerude med hinkesten

Tegn en stor firkant der deles op i 9 felter og tallene 1-9 skrevet i felterne. Start ved at lægge hinkestenen i feltet med 1-tallet. Herefter hopper du på ét ben ind i feltet, hvorefter det gælder om at skubbe hinkestenen med foden videre til felt 2, felt 3 osv. Turen er gennem gennemført, når du har hoppet gennem alle 9 felter med hinkestenen og ikke rørt ved stregerne.


Variation

For at gøre legen sværere, kan tallene skrives på kryds og tværs, så felterne ikke ligger ved siden af hinanden.

CMS billede alt tekst
Billede alt tekst

Hinkerude med hinkesten

Tegn en stor firkant der deles op i 9 felter og tallene 1-9 skrevet i felterne. Start ved at lægge hinkestenen i feltet med 1-tallet. Herefter hopper du på ét ben ind i feltet, hvorefter det gælder om at skubbe hinkestenen med foden videre til felt 2, felt 3 osv. Turen er gennem gennemført, når du har hoppet gennem alle 9 felter med hinkestenen og ikke rørt ved stregerne.


Variation

For at gøre legen sværere, kan tallene skrives på kryds og tværs, så felterne ikke ligger ved siden af hinanden.

Billede alt tekst
Billede alt tekst

Gademalerier

Lad dit barn udfolde sig kreativt og pryde gaden med kunst i børnehøjde. Malingen til gademalerierne bliver fremstillet af helt almindeligt gadekridt og vand.

TIP:

Farverne kan blandes ligesom almindelig maling, så har du ikke et lilla gadekridt, blander du blot rød og blå sammen, til det har den farve, du ønsker


Billede alt tekst
Billede alt tekst
CMS billede alt tekst

Brug et rivejern til at rive gadekridt på.

CMS billede alt tekst

Bland vand i gadekridtet- tag lidt vand ad gangen og rør rundt. Gadekridtmalingen er klar, når konsistensen er som en almindelig maling.​​​​​​​

CMS billede alt tekst

Brug en pensel til at male med.

Billede alt tekst
Billede alt tekst
CMS billede alt tekst

Hoppe sol

Tegn en stor sol med stråler der laver mellemrum, så det er muligt at hoppe i mellemrummene. Skiftes til at hoppe rundt i cirklens mellemrum uden at røre ved strålerne/stregerne. Kommer du til at hoppe på en streg, skal du stoppe og tegne et kryds eller andet symbol i mellemrummet. Hver deltager har sit eget symbol. Næste gang det bliver din tur, skal du hoppe over mellemrummene med dit eget symbol i. Det kan blive til mange felter til sidst og gør det mere og mere svært at gennemføre hopperunden.

CMS billede alt tekst

Hoppe sol

Tegn en stor sol med stråler der laver mellemrum, så det er muligt at hoppe i mellemrummene. Skiftes til at hoppe rundt i cirklens mellemrum uden at røre ved strålerne/stregerne. Kommer du til at hoppe på en streg, skal du stoppe og tegne et kryds eller andet symbol i mellemrummet. Hver deltager har sit eget symbol. Næste gang det bliver din tur, skal du hoppe over mellemrummene med dit eget symbol i. Det kan blive til mange felter til sidst og gør det mere og mere svært at gennemføre hopperunden.


CMS billede alt tekst

Jeg melder krig mod…

Tegn en stor cirkel på ca 2 mtr i diameter med en lille cirkel inde i midten.


Den store cirkel deles op i lagkagefelter i det antal, der er deltagere.


Hver deltager skriver et ønsket land udenfor cirklen og stiller sig med ét ben inde i sit felt og ét ben udenfor feltet.


Der vælges en ”krigsmelder”, som stiller sig inde i midten (den lille cirkel). Nu råber krigsmelderen: ”Jeg melder krig mod…” (fx Danmark), og alle skynder sig at løbe så langt væk fra den store cirkel som muligt på nær det land, der blev meldt krig mod. ​​​​​​​

CMS billede alt tekst

Dén deltager skal modsat de andre løbe ind på den lille cirkel i midten og råbe ”STOP”, med det samme fødderne rammer midten. Alle deltagere skal nu stoppe, hvor de står, og deltageren i midten må udse sig én af de andre og tage 3 skridt mod denne, lave en spytklat og stille sig hen på spytklatten. ​​​​​​​

CMS billede alt tekst

Nu gælder det om for deltageren at røre ved den anden mens fødderne bliver, hvor de er. Den anden må bevæge sig, vride sig o.l med fødderne blivende på stedet for ikke at blive rørt. Lykkes det til ikke at røre vedkommende, må krigen starte forfra. Hvis det til gengæld lykkes at røre vedkommende, må erobreren stille sig ind i midten på ét ben og tegne så stort et område, som det er muligt af vedkommendes land. ​​​​​​

CMS billede alt tekst

Har erobreren allerede ”taget” stykker af vedkommendes land, må erobreren stille sig i ét af de stykker, der er taget (kun erobrerens eget vundne stykker) og tegne derfra. Derefter er det den, der blev taget land fra, der må være krigsudmelder. Hvis der ikke er mere tilbage af éns eget land, er man ude af legen. Vinderen er til sidst den, der ikke har fået erobret sit land eller har mest tilbage af sit land. ​​​​​​

Jeg melder krig mod…

Tegn en stor cirkel på ca 2 mtr i diameter med en lille cirkel inde i midten.


Den store cirkel deles op i lagkagefelter i det antal, der er deltagere.


Hver deltager skriver et ønsket land udenfor cirklen og stiller sig med ét ben inde i sit felt og ét ben udenfor feltet.


Der vælges en ”krigsmelder”, som stiller sig inde i midten (den lille cirkel). Nu råber krigsmelderen: ”Jeg melder krig mod…” (fx Danmark), og alle skynder sig at løbe så langt væk fra den store cirkel som muligt på nær det land, der blev meldt krig mod. ​​​​​​​

CMS billede alt tekst

Dén deltager skal modsat de andre løbe ind på den lille cirkel i midten og råbe ”STOP”, med det samme fødderne rammer midten. Alle deltagere skal nu stoppe, hvor de står, og deltageren i midten må udse sig én af de andre og tage 3 skridt mod denne, lave en spytklat og stille sig hen på spytklatten.


Nu gælder det om for deltageren at røre ved den anden mens fødderne bliver, hvor de er. Den anden må bevæge sig, vride sig o.l med fødderne blivende på stedet for ikke at blive rørt. Lykkes det til ikke at røre vedkommende, må krigen starte forfra. Hvis det til gengæld lykkes at røre vedkommende, må erobreren stille sig ind i midten på ét ben og tegne så stort et område, som det er muligt af vedkommendes land.


Har erobreren allerede ”taget” stykker af vedkommendes land, må erobreren stille sig i ét af de stykker, der er taget (kun erobrerens eget vundne stykker) og tegne derfra. Derefter er det den, der blev taget land fra, der må være krigsudmelder. Hvis der ikke er mere tilbage af éns eget land, er man ude af legen. Vinderen er til sidst den, der ikke har fået erobret sit land eller har mest tilbage af sit land.

Billede alt tekst
CMS billede alt tekst
CMS billede alt tekst
CMS billede alt tekst

CMS billede alt tekst

Tre på stribe

Det er nemt at tegne en spilleplade på vejen til tre-på-stribe. Der kan bruges sten som brikker. Skiftes nu til at lægge en brik for at få en sten i tre felter ved siden af hinanden eller på skrå og forsøg samtidig at spærre for modstanderen. Når alle tre ”brikker” er lagt, og det ikke er lykkedes at få tre stribe skiftes man til at flytte én brik ad gangen. Det gælder om at være taktisk og tænke frem. Vinderen er den, der til sidst får tre brikker på stribe.

CMS billede alt tekst

Tre på stribe

Det er nemt at tegne en spilleplade på vejen til tre-på-stribe. Der kan bruges sten som brikker. Skiftes nu til at lægge en brik for at få en sten i tre felter ved siden af hinanden eller på skrå og forsøg samtidig at spærre for modstanderen. Når alle tre ”brikker” er lagt, og det ikke er lykkedes at få tre stribe skiftes man til at flytte én brik ad gangen. Det gælder om at være taktisk og tænke frem. Vinderen er den, der til sidst får tre brikker på stribe.

Inspiration til udeleg

Aquaplay vandbane, startsæt

Aquaplay

Aquaplay vandbane, startsæt

Tobber Sjippetov

Børnenes Kartel

Tobber Sjippetov

Bordtennissæt

HAPPY SUMMER

Bordtennissæt

På tilbud
Fodbold kroket

HAPPY SUMMER

Fodbold kroket

På tilbud
Hoppe-elastik

HAPPY SUMMER

Hoppe-elastik

På tilbud
Djeco Strandspil, havet

Djeco

Djeco Strandspil, havet

Aerobie PRO lite, orange

Aerobie

Aerobie PRO lite, orange

På tilbud
Ringspil

HAPPY SUMMER

Ringspil

På tilbud
XL yatzy havespil - Happy Summer

HAPPY SUMMER

XL yatzy havespil - Happy Summer

På tilbud
Aquaplay foldbar vandbane

Aquaplay

Aquaplay foldbar vandbane

Djeco hoppebold, Jumpo Diego

Djeco

Djeco hoppebold, Jumpo Diego